Rozhoduje žena, tvrdí tvůrce značky Ambiente
Tomáš Karpíšek z Liberce je majitelem v y h l á š e n é české značky Ambiente - top sítě restaurací. "Měl jsem štěstí, že když jsem skončil školu a vrátil se z vojny, hned přišla sametová revoluce," vzpomíná Karpíšek.
Nejprve zamířil do rakouského čtyřhvězdičkového hotelu, navštěvoval institut gastronomie v Innsbrucku. Po pěti letech se vrátil a s kolegy, se kterými se v Rakousku seznámil, chtěl založit vlastní podnik. "Šel jsem ale půl roku dělat zástupce šéfkuchaře v hotelu Don Giovanni."
V srpnu 1995 otevřel svoji první restauraci v Praze, která nabízela americkou kuchyni. "Byl problém sehnat kvalitní a čerstvé suroviny - všechno maso bylo jenom mražené," vzpomíná Karpíšek. Podnik v Mánesově ulici se stal brzy známý. Po půl roce přibyla pobočka v Americké, otevřela se další v Liberci. Tehdy ale Karpíšek zjistil, že na vše bude sám těžko stačit. A tak s daňovým poradcem přišli na nápad založit franšízu, registrovali ochrannou známku Ambiente. Každá další společnost, která ji nese v názvu, funguje na základě franšízingové smlouvy.
Dalším krokem bylo otevření Ambiente Pasta Fresca v Celetné ulici v Praze s odlišnou kuchyní, kdy začali řešit změnu konceptu restaurací.
"Dodáme know-how, vyškolíme zaměstnance, vybereme místo, kde podnikat a tři měsíce restauraci provozujeme. Pak ji převezme franšízant, který nám platí dvě až tři procenta z měsíčního obratu a jedno procento na marketing," konstatuje Karpíšek.
Kromě kvalitního jídla sází na marketing a reklamu. Má dobré zkušenosti s internetem a tištěnými médii zaměřenými na podnikatele. Z výzkumů mu vychází, že o tom, do jaké restaurace se půjde, nejčastěji v páru rozhodují ženy. Kromě obchodníků, které láká na snídaně v Café Savoy a Café Lamborghini, se soustřeďuje na maminky s dětmi.